Дитинство без насильства

Що таке насильство? Яким буває насильство?

   Насильство – це жорстоке поводження з дитиною, нехтування її інтересами та проблемами.
   1. Фізичне насильство – коли дитину б'ють, штурхають, не пускають до квартири чи будинку, виганяють з дому, погрожують вбити, не дають їсти чи спати, змушують вживати алкоголь чи наркотики.
   2. Сексуальне насильство – це примус дитини до сексуальних дій, зґвалтування.
  3. Психологічне насильство – коли дитину ображають, цькують, діють на психіку дитини шляхом погроз, переслідування, залякування, шантажу, ігнорують потреби дитини.
   4. Економічне насильство – коли примушують дитину до жебракування, обмежують у доступі до кишенькових грошей, позбавляють житла, їжі, одягу, псують особисте майно.

ТИ МАЄШ ПРАВО:

   ♦ На життя. Ніхто не може позбавити тебе життя і здоров'я. Життя всіх людей має бути захищене від протиправних посягань.
  ♦На охорону здоров'я. Ти можеш звернутися за безкоштовною кваліфікованою медичною допомогою до закладів охорони здоров'я.
   ♦ На свободу та особисту недоторканність. Тебе ніхто не може заарештувати або тримати під вартою лиш як за рішеннямсуду. Але якщо тобі вже виповнилося 14 років і має місце злочин, в такому випадку може застосовуватись утримання під вартою як тимчасовий запобіжний захід.
 ♦На освіту. Ти маєш право безкоштовно отримувати освіту в дошкільному, загальноосвітньому, професійно-технічному та будь-якому закладі вищої освіти, а також отримувати державну стипендію.
  ♦ На працю. Якщо тобі виповнилося 14 років, за згодою батьків ти можеш працювати у вільний від навчання час, але після попереднього медичного огляду.
  ♦ На відпочинок. Ти маєш право у вільний від навчання чи роботи час на відпочинок, тобто займатися своїми улюбленими справами.
  ♦На майно. Майно, яке тобі придбали батьки для навчання, виховання – є твоєю власністю.
  ♦На повагу до своєї гідності та захист від усіх форм насильства. Будь-яка людина не має права поводитися з тобою жорстоко, принижувати твою гідність, експлуатувати, втягувати у злочинну діяльність, залучати до вживання алкоголю, наркотиків, примушувати до сексу, проституції, втягувати до азартних ігор тощо.

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ТЕБЕ, ДРУЖЕ!

  1. Пам'ятай, що насильство над тобою, здійснене батьками, чи іншими особами, однолітками не є нормою життя. Насилля – неприпустима річ у стосунках людей.
  2. У сім'ї, чи в школі ти маєш право на те, щоб до тебе ставилися з повагою, не ображали.
  3. Ніхто, в тому числі і твої батьки, рідні, однолітки не мають права принижувати тебе, поводитися жорстоко стосовно тебе – це карається законом. В Сімейному Кодексі написано: “Забороняються фізичні покарання дітей батьками та інші види покарань, які принижують людську гідність. Дитина може подати до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне”.
 4. Знай, коли тебе постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують у спілкуванні з тобою лайливі слова – це насильство.
   5. Ти маєш право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують твою гідність.
  6. Поділися своїми проблемами з учителем, батьками, класним керівником, психологом, звернись до поліції.
  7. Ти маєш право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко й однозначно висловлюй осуд щодо насильницької поведінки взагалі.
  8. Пам'ятай необхідні правила безпеки: не варто тут же встрявати, кидатися на допомогу, навіть коли сваряться чи б'ються батьки. Краще якомога швидше залишити домівку взагалі, покликати на допомогу дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.
  9. Навчись розрізняти поняття “добро” і “зло”. Все, що принижує людську гідність – є зло. Все, що звеличує гідність людини – добро.

ВИДИ ШКІЛЬНОГО БУЛІНГУ

   ●Фізичний шкільний булінг – умисні побої, стусани, нанесення інших тілесних ушкоджень.
  ●Сексуальний булінг – означає дії сексуального характеру. Жертва сексуального булінгу панічно боїться розповісти про це дорослим, замикається в собі.
  ● Психологічний шкільний булінг – насильство, яке діє на психіку, що завдає психологічної травми через словесні образи або погрози, переслідування, залякування, мета яких навмисно спричинити емоційну невпевненість жертви: образливе ім'я, з яким постійно звертаються до однолітка, кепкування, поширення образливих чуток тощо:
  – образливі жести або дії, залякування;
  – ізоляція (жертву навмисне ізолює або ігнорує частина учнів або весь клас);
  – активне неприйняття (кривдники дають зрозуміти, що вона ніхто, що її думка нічого не означає);
 – пасивне неприйняття (виникає у певних ситуаціях, коли треба вибрати когось в команду, групу, сісти за парту, діти відмовляються: “З ним не буду”);
  – ігнорування (не звертають уваги, не спілкуються, не помічають);
  – пошкодження та інші дії з майном (крадіжка, прагнення сховати речі жертви).
   ●Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв: пересилання фотографій, інших зображень, глузування, поширення чуток тощо.

УЧАСНИКИ БУЛІНГУ

   Булери  ініціаторами насилля та цькування виступають діти, які прагнуть до влади, самоствердження за рахунок інших, ініціюють і відіграють лідерські ролі в процесі булінгу.
   Жертви булінгу  зазвичай, але не завжди, стають діти чутливі й не здатні постояти за себе.
  Глядачі (спостерігачі) – учні, які не беруть участі в булінгу і вважають, що це не їхня справа, тобто виявляють байдуже ставлення до ситуації. 

ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ В ІНТЕРНЕТІ

☻ Якщо ти став очевидцем кібербулінгу, правильно буде:
        ● виступити проти агресора, дати йому зрозуміти, що його дії оцінюють негативно;
        ● підтримати жертву, у віртуальному просторі надати їй емоційну підтримку;
        ● повідомити дорослих про факт некоректної поведінки в кіберпросторі.
☻ Якщо тебе дуже засмутило, схвилювало якесь повідомлення, відео, що надійшло на твою адресу – не поспішай викидати свій негатив у кіберпростір. Перш ніж давати відповідь, слід заспокоїтися, угамувати злість і образу.
☻ Зберігай підтвердження фактів нападів, роздрукуй сторінку самостійно, звернись до батьків за допомогою.
☻ Ігноруй одиничні образливі повідомлення. Зазвичай кібербулінг внаслідок твоєї правильної поведінки зупиниться на початковій стадії.
☻ Блокуй агресорів. У програмах обміну миттєвими повідомленнями є можливість блокувати повідомлення агресора.
☻ Створюй власну онлайн-репутацію, не купуйся на ілюзію анонімності. Якщо некоректні дії у віртуальному просторі призводять до реальної шкоди, все таємне стає явним. Інтернет фіксує історію, яка складається з публічних дій учасників і визначає репутацію кожного – накопичений образ особистості в очах інших учасників, тому турбуйся про свою репутацію.
☻ Якщо листи невідомого вам відправника систематично містять погрози, образи чи порнографічні сюжети – скопіюй ці повідомлення і звернись до правоохоронців. Питаннями кібербезпеки займаються спеціально створені відділи поліції. Тому Ітернет-хулігана можна знайти і покарати.
☻ Запам'ятай чи занотуй телефон національної “гарячої лінії” з питань запобігання насильству та захисту прав дітей – 0800500335 або електронну пошту: info@lastrada.org.uaonlandia@live.com

ТИ ПОВИНЕН ЗНАТИ

  Якщо ти став жертвою будь-якого насильства – дій:

♦ зателефонуй в поліцію за номером 102, або на безкоштовну національну “гарячу лінію” з попередження домашнього насильства та захисту прав дитини за номерами: 0800 500 335 або 116 123;
♦ звернись у місцевий центр соціальної служби для сім'ї, дітей та молоді;
♦ контакти центрів безоплатної правової допомоги знайди на сайті координаційного центру з надання правової допомоги legalaid.gov.ua в розділі “Місцеві центри безоплатної правової допомоги”;
♦ не відповідай агресією на агресію. Так ти лише ускладниш ситуацію;
♦ контакти центрів соціальних служб, мобільних бригад соціально-психологічної допомоги можна знайти на сайті Міністерства соціальної політики msp.gov.ua в розділі “Громадянам”/“Запобігання та протидія домашньому насильству та жорстокому поводженню з дітьми”/“Довідкові матеріали”.
    Дорослим потрібно контролювати свої емоції, а дітям – не мовчати.
  Якщо ти постраждав, або став свідком домашнього насильства щодо своїх близьких, рідних, знайомих, звернись за допомогою!
   У 2017 році в Україні при Національній поліції створено ювенальну превенцію, яка займається безпекою дітей.

ПАМ'ЯТКА ТВОЇМ БАТЬКАМ

● Пам'ятайте, що першим університетом життя для дитини є та сім'я, в якій народилася дитина. Завдання обох батьків полягає в тому, щоб створити в сім'ї атмосферу любові, довіри, духовного настрою та комфорту.
● Не дивіться на дитину, як на особисту власність. Ви дали дитині фізичне тіло, а душа її належить світові. Сприймайте дитину як особистість – єдину, унікальну і неповторну.
● Завжди пам'ятайте: насильство над дітьми – це протиприродній акт, який забороняється законом. В Сімейному Кодексі сказано так: “Забороняються фізичні покарання дітей батьками та інші види покарань, які принижують людську гідність. Дитина має право на належне батьківське виховання”.
● Не виражайте часто свого невдоволення, критики. Це породжує неприязнь та ворожість в стосунках дітей і батьків.
● Давайте дітям можливість відчувати ваше визнання і схвалення. Ніколи не старайтесь запевнити дитину в тому, що вона погана.
● Будьте тактовними у стосунках з дітьми. Давайте приклад емоційного самоконтролю і витримки.
● Показуйте приклад позитивних дій та вчинків дітям не на словах, а в конкретних справах.
● Завжди давайте дитині шанс на право бути кращою.
● Пам'ятайте, що в сім'ї дитина пізнає, як взаємодіяти з іншими людьми, як ставитися до себе і до оточення, як упоратися з труднощами і, зрештою, зрозуміти, що таке життя.

ПОРАДИ ТВОЇМ БАТЬКАМ:
як “тримати себе в руках” і не зриватися на дитині

● Поставте себе на місце дитини і постарайтесь зрозуміти її.
● Спробуйте зрозуміти причину вашого гніву. Можливо не дії дитини вас розізлили.
● Відразу все з'ясовуй, наприклад: “Я засмучуюсь, коли ти не робиш вчасно уроки”.
● Якщо чимось розгнівались, опануйте свої емоції: вийдіть з кімнати, дихайте глибоко, випийте чаю, вийдіть на прогулянку.
● Думайте про вирішення проблеми, а не про її суть. Поміркуйте над тим, що можна зробити зараз, щоб виправити ситуацію.
● Приділіть увагу собі, виділяйте для цього час, щоб уберегтися від емоційного вигорання.
● Розподіліть обов'язки у сім'ї, просіть у дітей про допомогу.
● Прислухайтесь до критики та порад інших, але фільтруйте їх.
● Зверніться до психолога за допомогою. В Україні є безкоштовні лінії психологічної підтримки для батьків.



ПРОЧИТАЙ, ПОМІРКУЙ, ЗАДУМАЙСЯ!

(про булінг – підліткову агресію в художній літературі)

 

  ♦ Аудгільд Сульберг А. Хто проти суперкрутих : повість / А.Аудгільд Сульберг ; пер. Н.Іваничук. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2016. – 208 с.
  Дванадцятилітня Анне Беа вважає себе потворою, та й у школі на неї поглядають співчутливо. А дехто, особливо трійка крутих дівчат з їхнього класу, взагалі з неї глумляться, проводжають злісними поглядами, кидають образливі слова, а то й відверто знущаються. Тому дівчина мало з ким спілкується, і якби не найкращий друг Нільс, її життя було б зовсім нестерпним. Але Анне Беа доведеться поглянути у вічі своїм найбільшим страхам і з допомогою друзів та рідних дати відсіч суперкрутим. Її внутрішня краса, товариськість і талант допомагають долати проблеми.


 

 

 

  ♦ Аудгільд Сульберг А. Суперкруті догралися : повість / А.Аудгільд Сульберг ; пер. з норв. Н.Іваничук. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2017. – 192 с.
  Раніше Анне Беа та її друзям із найнижчої у школі касти дуже допікали, навіть знущалися суперкруті. Та, схоже, крутелиці так уже допекли одна одній і всім навколо, що з ними перестали рахуватися. Але чи так уже й легко бути суперкрутими і популярними? І чи зможуть нижча і вища касти знайти спільну мову? Як усе вирішиться – читайте в повісті.

 

 


 

 

♦ Гридін С. Не такий : повість для підлітків, які шукають себе / С.Гридін : ілюстр. Н.Гайда. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2016. – 175 с. – (Майже дорослі).
  Ця книга вражає своєю відвертістю. Про школу, родину, суспільство, полишених на самих себе дітей, і взагалі про життя, яким воно є – без прикрас і купюр, сповнене суворих реалій, насильства і випробувань. Може хтось скаже, що бути дитиною, тим паче підлітком – просто. Але якщо ти відрізняєшся від решти, скажімо, надмірною вагою, як головний герой книги Денис, тобі не оминути зневаги, насилля і жорстоких знущань підлітків і навіть дорослих. Однак у житті завжди залишається шанс знайти в собі силу піднятися над своїми образами, зусиллям волі змусити себе стати таким, який порятує не лише себе, а й простягне руку допомоги слабшому.

 

  ♦ Гридін С. Не-ангел : повість / С.Гридін. – Київ : Академія, 2016. – 144 с.
   Юному героєві цієї повісті Олесеві випало пройти через важкі випробування, але вони не зламали його. Якийсь час йому навіть щастило – мама була справжнім другом. Спілкування з нею давало впевненість у собі і стишувало конфлікти з батьком. Але так тривало недовго. Тиск жорстоких обставин різко розмежував його життя на “до” і на те, що відбувається “після”. Хвороба матері та непорозуміння з батьком виштовхали його на вулицю. Він опиняється на дні жорстокого світу людей. “Домашній” хлопець Олесь здружується з бездомним однолітком і відкриває для себе той світ. Разом вони потрапляють у дуже драматичні ситуації і, хоч як не було складно, вибираються звідти. Тут він здобуває досвід виживання, розраховуючи тільки на власні сили.

 

 

  ♦ Малетич Н. Щоденник Ельфа / Н.Малетич ; ілюстр. А.Нечаєвський, Д.Нечаєвська. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2015. – 175 с.
  Всі герої оповідань цієї книги ходять вулицями різних міст, вчаться в різних школах і попадають вони в різні ситуації – хороші, а часом і в справжнісінькі халепи, вибратись з яких зовсім не легко. В багатьох оповіданнях ви зіткнетеся із неабиякою жорстокістю, агресивністю, яку виливають з тих чи інших причин підлітки, а то й дорослі один на одного (оповідання “Садист”, “Ботанік”, “Біла мама”, “Догхантер”. І все ж добро та порозуміння завжди повинні перемогти.

 

 

 

 

  ♦ Мацко І. Кава по-дорослому : повість / І.Мацко. – Київ : Академія, 2018. – 128 с.
 То тільки може здатися, що Катя така, як усі дівчата. Насправді у неї купа всіляких переживань, нелади з батьками. Вони дратують її надокучливими запитаннями, невмінням жити і поламаним шлюбом. У школі – суцільне протистояння, конфлікти і нещира дружба. Якась сила жене її пізнати все і заставляє побачити себе на слизькій межі. Відчути драйв, страх, приниження. Каті передбачається зіткнутися із життям навиворіт, з неймовірною жорстокістю між однолітками, де алкоголь, наркотики, секс з примусу чи просто так, наруга над собою чи кимось. Проте Каті вдається вирватися із ситуації, де, здається, ніщо нормальне вже неможливе. Вона усвідомила себе потрібною і побачила світ іншими очима.

 


  ♦ Патерсон К. Неперевершена Гіллі Гопкінз : роман / К.Патерсон. – Харків : Віват, 2017. – 144 с. – (Світовий бестселер).
  У свої одинадцять Гіллі, по суті, нічийна дитина. Якби ж вона могла знайти свою красуню матір Кортні і жити з нею, а не в оцій прийомній родині, думала дівчинка, вона була б найщасливіша у світі. Як можна сподіватися на те, що вона, неперевершена Гіллі Гопкінз, відома своєю некерованістю і кмітливістю, терпітиме Меймі Троттер, товсту малограмотну вдову, яка тепер є її опікункою?
 Безстрашна Гіллі з хижою посмішкою будує плани проти нових родичів та й усіх, хто хоч спробує з нею подружитися. А все ж, ця добра в душі дівчинка, намагається впоратися з непереборним бажанням зустрітися з матір'ю і страхом назавжди залишитися прийомною дитиною.

 

  ♦ Рижко О. Дівчина з міста : повість / О.Рижко. – Київ : Академія, 2018. – 144 с.
  У головної героїні повісті Тіни немає повноцінної сім'ї, але є друзі, які її розуміють. Проте, доля робить крутий віраж і закидає її в незвичні обставини. Вона змушена переїхати в село до бабусі. Дівчині складно, бо там майже все не так, як звикла: нова школа, чужі люди. Жорстоко випробовують нові однокласники, серед яких є свої авторитети й ті, хто їм догоджає. Не вистачає Тіні відчуття захищеності та потрібності. Незвичні спостереження, враження і конфлікти супроводжують її на кожному кроці. Перед нею постає необхідність вибору: сховатися в самотність чи перемогти страх і жорстоку реальність, а відтак знайти нових друзів і першу любов.

 

 

   
   ♦ Сайко О. Новенька та інші історії / О.Сайко ; ілюстр. Н.Гайда. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2012. – 185 с. – (Класні історії).

   Книга оповідань Оксани Сайко про підлітків, яким, можливо, вперше в житті і часто в драматичних ситуаціях доводиться зробити рішучий вибір або на користь добра, або зла. Так вони пізнають себе і цей світ, часто такий жорстокий. Які методи годяться в боротьбі за перемогу на конкурсі краси? Що робити, коли товариш в біді – бігти за дорослими чи намагатися рятуватися самому? Чим “віддячити” не надто доброзичливому учителеві – осудом, а чи співчуттям? Отож, дорослість приходить із випробуваннями на міцність дружби, чесність стосунків, вірність і доброту.

 

 

*      *     *

   

   ♦ Заключні зауваження та рекомендації комітету ООН з прав дитини. Україна. 2011 рік : версія, адаптована для дітей та підлітків. – Київ, 2011. – 38 с.
  Цей документ є важливим для всіх дітей та підлітків України, оскільки впливає на дотримання прав кожної дитини. В ньому Комітет ООН з прав дитини визначає основні порушення прав дитини в Україні та висловлює своє бачення того, яким чином можна ці порушення усунути. На цей документ мають орієнтуватися всі без винятку установи і служби, які працюють з дітьми та для дітей.

 

 

   

   ♦ Мельниченко Н. Я не боюсь сказати : найвідвертіша книжка для підлітків / Н.Мельниченко ; худож.-оформл. А.Сміт. – Харків : Фоліо, 2017. – 213 с.
  Настя Мельниченко – відома громадська діячка, журналістка – в цій книзі розповідає підліткам про те, як не допустити сексуальне насильство зі свого боку, а також як поводитися і до кого звертатися, коли насильство вже сталося. Ця книжка є темою для роздумів. Вона не дає готових відповідей і варіантів поведінки у випадку насильства.   Але читання дозволить уперше задуматися про низку речей, про які в школах і родинах не надто часто говорять.



Джерело: http://www.odb.km.ua/index.php?dep=1&dep_up=563&dep_cur=1711#gsc.tab=0